27-september-2019

Køretøjs diagnose for FCA- modeller, gjort let. Security pas for Magneti Marelli aftermarket

Siden anden halvdel af året 2017 har Fiat Chrysler i næsten alle deres biler installeret et Security Gateway system. Dermed kan biler ikke uden videre blive kontrolleret af en køretøjsinspektion, eller fejlaflæst ved en nødvendig reparation. For et mulig gøre en fuldstændig diagnose udlæsning i henhold til fabrikkens krav, har Magneti Marelli udviklet et Security pas system, som også er problemløs og kompatibel i forbindelse med test af andre mærker. Også for flådemanager af FCA-køretøjer og værksteder er Security pas et uundværlig- værktøj.

Security pas gør det muligt at åbne SGW styrenheden, for så at for tilgang til alle nødvendige- diagnose data, og dermed kan åben kommunikere med enheden.
Dermed er der mulighed for udlæsning af tester funktionen, og sletning af fejlhukommelse, ændringer i systemindstillinger, aktivering af ekstra funktioner eller service reset. Dertil skal værkstedet på FCA-service-website (www.technicalinformation.fiat.com) registreres og indgår et anvendelses- abonnement. Omkostningerne er aktuel en Euro for 24 timer.
På denne måde bliver sikkerheds certifikater udvekslet over internettet som giver mulighed for den fulde tilgang.

"Den sikre diagnose tilgang, betyder en større indsats for værkstedet ved diagnosen. Derfor har vi udviklet en løsning med en yderst god funktionalitet og samtidig er omkostnings effektiv", så Gianluca Altavini, produktmanager hos Magneti Marelli Aftermarket GmbH. "Magneti Marelli Security pas system er kompatibel med de fleste kommercielt tilgængelige diagnose apparater. Det er altså ikke nødvendigt at anskaffe nye apparater. Værkstedet kan anvende deres sædvanlige apparater. Vores system er derfor mere omkostnings gunstigt, i forhold til andre løsninger".

Til køretøjs diagnose bliver Security pas tilsluttet køretøjet via USB og en computer. Et medleveret Y-kabel muliggør en forbindelse med diagnose-testeren, og dermed udførelse af alle tilgængelige og aktive funktioner. Så snart der er etableret en internet- forbindelse mellem notebook og FCA-service site, kan SGW-systemet blive åbnet. Testeren kan derefter foretage en fuldstændig diagnose af køretøjet.

SGW-systemet er for tiden installeret i næsten alle FCA-køretøjs modeller, som f.eks. Alfa Romeo Giulia og Stelvio, Fiat Tipo, 500L og 500X, Jeep Renegade, Kompass, Wrangler og Grand Cherokee.